06-54625523
coaching@burnoutpreventie.nl

Week van de (werk) stress tip

Week van de (werk) stress tip

We herkennen het vaak te laat; de stress die zich van ons meester maakt. En voor we het weten lopen we op ons tandvlees. Langdurig ziekteverzuim staat voor de deur.

Om dit te voorkomen geef ik je alvast een anti-stress tip waarmee je iedere dag even een moment van rust kunt vinden. Onze hersenen hebben de rust zo enorm hard nodig en enkele minuten even niet werken, is al voldoende om de hersenen weer op te frissen.

Het is een oefening die alsvolgt gaat:

  • Stop met wat je doet. Haal je handen van het toetstenbord af, leg je telefoon naast je neer, klap je laptop even dicht.
  • Sluit je ogen, ga goed in de stoel zitten en zet je beiden voeten plat naast elkaar op de grond.
  • Neem een diepe teug adem door je neus en hou het heel even vast. Daarna laat je je adem ontsnappen tussen je lippen door waarbij je geen druk geeft maar gewoon de lucht eruit laat ontsnappen.
  • Bij het laatste beetje lucht kun je een beetje druk zetten vanuit je onderbuik om de laatste adem eruit te krijgen. Herhaal dit nog een keer.
  • Je zult merken dat je al een ander gevoel krijgt. Hou je ogen gesloten en concentreer je op je voeten. Voel dat ze er zijn.
  • Concentreer je op je onderbenen. Voel je de stress in je kuiten? Strek dan één-voor-één je benen en zet je voeten weer naast elkaar neer plat op de grond.
  • Concentreer je nu op je bovenbenen. Span ze eens aan en ontspan de spieren weer los. Doe dit een paar keer rustig achter elkaar.
  • Ga met je gedachten naar je bekken. Zit je goed en stevig in de stoel? Mooi.
  • Concentreer je op je rug. Recht je rug en voel waar deze de stoel raakt. Voelt dat goed? Zo niet, ga iets verzitten totdat het wel lekker voelt.
  • Dan ga je naar je armen. Hoe liggen je armen? Liggen ze in je schoot of rusten ze op de armleuningen van je stoel? *)
  • Ga naar je polsen. Hoe voelen die aan? Draai je handen eens zodat je polsen een andere houding krijgen.
  • Strek daarna je vingers eens en maak een vuist. Hou de vuist even stevig vast en laat je spieren ontspannen. Doe dit een paar keer achter elkaar.
  • Nu naar je schouders. Voelen ze geforceerd aan? Draai ze eens naar achteren en weer naar voren. Doe dit ook een paar keer achter elkaar.
  • Je nek is ook belangrijk; laat je hoofd eens langzaam naar achteren kantelen en weer terug naar voren totdat je kin tegen je borst rust. Breng je hoofd weer in de neutrale stand en laat het langzaam van links naar rechts gaan.
  • Hou je hoofd even stil in de neutrale stand. Geniet nog even van het ontspannende gevoel en open langzaam je ogen.
  • Je zult ervaren dat je meer ontspannen aan je bureau zit. En nu is het tijd om een kop koffie/thee te halen.
  • Bedenk wel: blijf te allen tijde rustig ademen tijdens deze oefeningen!

  • *)als je stoel geen armleuningen heeft, zorg dat je er een krijgt. Dit is belangrijk voor een ergnomisch verantwoorde zithouding.