06-54625523
coaching@burnoutpreventie.nl

FAQ

Er zijn tal van signalen die kunnen wijzen op een (aankomende) burn-out. Doordat het 'voortraject' van een burn-out symptomen kent met lichamelijk, psychische en gedrags-aspecten heb ik hieronder de belangrijkste op een rij gezet:

  • Wat merk je aan je lichaam? Als je een tegen een burn-out dreigt aan te lopen, kun je te maken krijgen met de volgende symptomen:
    • ook al ben je moe, toch heb je moeite met inslapen; je blijft zeer lang door malen over wat je bezig houdt.
    • overdag heb je geen energie om dingen aan te pakken en voel je je overmand door vermoeidheid
    • je hebt maag- en of darmproblemen
    • je hebt regelmatig last van hartkloppingen en/of duizelingen
    • je hebt onverklaarbare hoofdpijn
  • Wat merk ik psychisch?
    • je ergert je snel aan dingen of andere mensen (je frustratie-tolerantie is erg laag)
    • je voelt je lusteloos en angstig
    • je hebt moeite met je te concentreren op dingen
    • je bent niet meer gemotiveerd in het werk dat je doet of het bedrijf waar je werkt
    • je voelt je totaal niet zelfverzekerd
    • je hebt het gevoel dat je ieder moment wilt huilen
    • je mist het gevoel van overzicht hebben
  • Wat merk ik in mijn gedrag?
    • je doet steeds minder vaak mee aan sociale dingen zoals een uitje, borrel en dergelijken
    • je hebt een cynische houding ten opzichte van de organisatie
    • je reageert regelmatig (verbaal) agressief op dingen of collega's
    • je maakt steeds meer fouten in je werk
    • je eet onregelmatig en ongezond
    • je gebruikt (meer) alcohol, nicotine of zelfs drugs om jenhet gevoel te geven nog 'in control' te kunnen blijven.

Nee, iemand met een burn-out is niet ziek. Dat maakt de discussie ook zo lastig omdat iemand met een burn-out niet meer in staat is om zijn/haar werk uit te voeren.

Een burn-out is dan ook geen ziekte maar een syndroom dat gepaard gaat met (soms zelfs ernstige) lichamelijke, psychische en sociale klachten die bijdragen aan een sterk verminderd gevoel van eigenwaarde op het werk en zelfs binnen een relatie.

Naast de burn-out, waarbij je het gevoel hebt volledig opgebrand te zijn, bestaat er ook een bore-out. Er zijn heel veel overeenkomsten maar ook enkele verschillen.

Bij een bore-out ervaar je:

  • letterlijk te weinig werk
  • een werkgever/leidinggevende die je geen verantwoordelijkheid geeft waardoor je te weinig sturingsmogelijkheden hebt
  • je neemt te weinig leiding in je werk
  • er zit te veel routine in je werk
  • er is voldoende werk, maar dit geeft jou te weinig uitdaging. Je heb het gevoel dat er meer in jou en je werk kan zitten alleen kun of mag je daar niet mee naar buiten komen
  • je hebt te weinig zelfvertrouwen dat je voldoende vaardigheden in huis hebt om je werk goed te doen
  • je hebt het gevoel dat je geen zinvol werk doet of geen zinvolle bijdrage kan leveren
  • je ervaart een te groot cultuurverschil tussen jou en je werkomgeving (opleiding, achtergrond, gedrag van leidinggevenden en/of collega's)

Het gevaar bij een bore-out is dat je gezien wordt als iemand die de kantjes eraf loopt en niet collegiaal is. Het is dan ook hierom dat er nog te weinig onderzoeksgegevens bekend zijn over een bore-out.

Ja, een burn-out is absoluut te voorkomen. Echter heeft de organisatie hierin een vroegtijdige signaleringsplicht om te voorkomen dat een medewerker langduring in de ziektewet verdwijnt. Ook medewerkers moeten kunnen aangeven dat ze het idee hebben dat het niet goed gaat met hen zelf of een andere collega.

De eerste stap ligt veelal bij jezelf. Als je lekker in je velt zit, zul je niet snel in een burn-out terecht komen. Het gebeurt meestal wanneer je langere tijd wordt blootgesteld aan hoge werkdruk, veel stress, psychologische onveiligheid en hieruit voortvloeiende leefpatronen.

De volgende dingen kun je vandaag nog zelf doen:

  • De allerbelangrijkste is beweging. Als je een zittend beroep hebt, is het des te belangrijker dat je veelvuldig beweegt.
    • Ga in je pauze minimaal 20 minuten lopen (in een stevig tempo zonder dat het 'joggen' wordt).
    • Loop regelmatig rond.
    • Pak de trap in plaats van de lift.
    • En ook al rook je niet (goed zo!) neem regelmatig een korte pauze buiten de deur.
  • Wissel je werkzaamheden regelmatig af. Te lang aan een-en-hetzelfde karwei werken, is geestdodend.
  • Zoek elkaar op. Neem regelmatig een break uit het werk met je collega's door even koffie te gaan halen met elkaar en die bij de automaat op te drinken. Vraag naar elkaars' weekend en/of vakanties.
  • Doe nieuwe dingen. Onze hersenen zijn er op gericht om zich te ontwikkelen en het doen van iets nieuws zorgt ervoor dat er weer nieuwe verbindingen worden opgebouwd wat goed is voor je geest.
  • Het zijn de klein dingen die het doen en geniet ook van de kleine succesjes. Het hoeft niet altijd groots en meeslepend te zijn.
  • Maak keuzes in wat je wel en wat je niet moet doen. In de training 'Talentvol Time-management' leer je hoe je dit snel en goed kunt doen.
  • Pas je eet- en leefritme aan. Als je steeds onder druk staat, neem je te weinig tijd om goed te eten. Suikers, vetten, alcohol en zout zijn slecht voor het menselijk lichaam maar dit zijn nu nét de stoffen die je op zoekt als je de hele dag werk-stress ervaart.
    • Eet op geregelde tijden een gezonde maaltijd.
    • Voorkom tussendoor snoepen en snacken.
    • Gebruik liefst geen alcohol of nicotine.
    • Gebruik na 21u geen mobiel beeldscherm meer.
    • Ga op een vaste tijd naar bed. Als je niet direct de slaap kunt vatten, lees dan een paar pagina's uit een boeiend boek.

En vergeet niet: nobody's perfect but be perfectly happy being perfectly imperfect...!

Ja, een burn-out is duur. Heel duur zelfs. Een medewerker die met een burn-out thuis komt te zitten, is al snel zo'n 9-12 maanden uit de roulatie. Al die tijd moet het werk door anderen (inhuur?) worden gedaan. Dit brengt met zich mee dat er extra salaris- en verzekeringskosten bij komen als er een tijdelijke kracht moet worden ingehuurd want het salaris van de zieke medewerker loopt ook gewoon door.

 

Nee, een preventie traject hoeft absoluut niet duur te zijn. De kosten van een traject wegen totaal niet op tegen de kosten die een organisatie kwijt is aan een langdurig zieke medewerker.

Voorkom dus dat je medewerkers in een burn-out terecht komen.

Om te zorgen dat je medewerkers vitaal en inzetbaar blijven, kun je als organisatie een aantal dingen doen.

  1. Maak tijd voor elkaar
    • Nemen je medewerkers regelmatig een (koffie)pauze van het werk? Korte pauzes zijn bij uitstek geschikt om even de gedachten op andere zaken te richten.
  2. Heb je oog/oor voor je medewerkers?
    • Wat houdt je medewerkers bezig? Waarvan krijgen zij energie? Waarvoor verliezen zij energie? Waar lopen zij tegen aan/op vast? Allemaal vragen die je kunt stellen om op de hoogte te blijven van het geestelijk welzijn van de medewerkers.
  3. Luister aandachtig
    • Er zit een verschil tussen 'horen' en 'luisteren'. Luisteren bestaat uit een actieve luister-houding die gepaard gaat met doorvragen over hetgeen net is gezegd. Als je als werkgever oprechte interesse hebt in je medewerkers zal dit je stellig goed af gaan.
      Zo niet, dan hebben wij een goede management-training 'actieve communicatie'.
  4. Bouw mee aan het onderlinge vertrouwen
    • Als je ervoor zorgt dat het onderlinge vertrouwen hoog is en de medewerkers een hechte groep collega's vormen, voelen zij dat ze onder alle omstandigheden op elkaar en op hun werkgever kunnen vertrouwen. Vertrouwen in je werkomgeving zorg ervoor dat mensen aanzienlijk minder stress ervaren.
  5. Eerlijke en constructieve feedback
    • Alleen als je een werk-omgeving creëert waarin iedereen elkaar eerlijke en constructieve feedback kan geven, gaat de samenwerking stukken beter. De feedback moet altijd gaan over iets waarmee de ander ook echt iets mee kan doen. Alleen in een veilige omgeving zal dit werken en dit is een kwestie van trainen en inslijten van gedrag want goede opbouwende feedback komt niet vanzelf. Zie hiervoor ook de training 'Feilloos Feedback Faciliteren'
  6. Zorg voor elkaar
    • Kijk met oprechte belangstelling naar elkaar om. Wat zie of hoor je bij een medewerker of collega? Geeft die signalen die duiden op werk-stress?
  7. Iedereen is uniek en doet iets unieks
    1. Als je als werkgever de ruimte geeft om iedere medewerker zijn/haar talenten zo vaak mogelijk te laten inzetten, werk je toe naar een fijne werk-omgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen.
  8. Geef de ruimte
    • Een gezegde gaat:"als je een kind wilt laten groeien, moet je er niet bovenop gaan zitten". Hetzelfde geldt voor je medewerkers. Als je wilt dat ze zich ontwikkelen, moeten ze zich veilig en vrij voelen. Alleen in een veilige omgeving kunnen mensen leren. Anders hou je ze alleen maar gegijzeld.
  9. Weglopen van problemen
    • Soms is het beter om even van een probleemstelling weg te lopen. Als je de oplossing even niet ziet, blijf dan niet achter je bureau zitten maar loop even weg van je werkplek en overleg met een collega wat een goede oplossing zou kunnen zijn.
  10. Alles dat suddert, brandt een keer aan
    • Als onderlinge onvrede blijft door etteren, gaat het een keer mis. De bom barst en dan ben je te laat. Door je medewerkers te faciliteren in open communicatie voorkom je dat zaken als een veenbrand in de onderstroom blijven zitten.

Jouw organisatie kan ook burn-out proof worden. Hierin kan ik jullie begeleiden met programma's voor zowel het management als voor de medewerkers. Aan de hand van een slimme organisatie-brede scan kunnen de medewerkers die richting een burn-out dreigen te gaan vroegtijdig opgespoord en begeleid worden.

Dankzij een gedegen achtergrond en specialisatie op het gebied van burn-out en het voorkomen hiervan, kan ik staven op een stevige kennis en ervaring binnen dit gebied. Hierdoor ben ik in staat geweest om begeleidings- en trainingstrajecten te ontwikkelen die op maat gemaakt worden voor jouw organisatie.

Kijk in het menu onder "Programma's"