Gedwongen in het hier&nu

Preventie & Back to Work

Created with Sketch.

Gedwongen in het hier&nu

LEESWIJZER

Voor wie bedoeld:
voor iedereen die die regelmatig overmatige werkdruk ervaart of wie moeite heeft de huidige situatie te accepteren
Tijdsinvestering:
leestijd bedraagt ongeveer 4,5 minuten
Rendement: onbetaalbaar

Afgelopen week mocht ik een groepscoaching voor leidinggevenden verzorgen aan de westkust van het immer mooie Engeland. Een prachtig glooiend landschap dat door de eeuwen heen gevormd is tot groene heuvels, doorsneden door kilometers lange (of liever gezegd: mijlen lange) heggen die de verschillende stukken land zo mooi verdelen en de wegen (enkelbaans!) afschermen. Een landschap waar je tijdens een vakantie uitgebreid de tijd voor neemt om in je op te nemen. Alleen als je er voor werk door heen jaagt, let je bemerkelijk minder op de schoonheid om je heen. Daarvoor moet je ècht even ‘onthaasten’ (om maar een modern Nederlands woord te gebruiken 🙂

En dat onthaasten werd afgelopen week mijn deel; door ‘The Beast From The East’ (een combinatie van Storm Emma èn hevig winterweer) raakte ik in huis ingesneeuwd. De storm joeg de sneeuw horizontaal voorbij en waar het niet verder kon, hoopte het zich op tot flinke heuvels. Erger nog; hele wegen werden afgesloten omdat auto’s vast kwamen te zitten in de sneeuw. En als je in een redelijk ruraal gebied zit en alle jou omringende wegen zijn dicht, betekent dat maar één ding: de thuisreis moet worden uitgesteld.

En zo werd ik gedwongen om mijn eigen lessen ter harte te nemen en te genieten van al het natuurschoon om mij heen. “…Een (verplichte) zelf-cursus ‘mindfulness’ voor 1 persoon graag…”, bedacht ik mij alsof ik een bestelling in een restaurant deed.

De stappen die ik heb gevolgd geef ik je hieronder graag mee zodat je ze zelf óók kunt gebruiken in je dagelijkse gang-van-zaken.

Stap 1: volledige acceptatie van je sitautie waarin je je begeeft. Er is geen uitweg die leidt tot een makkelijke ontsnapping en al je pogingen om eruit te komen, zullen eindigen in teleurstelling. Dus waarom jezelf teleurstellen als je jezelf ook gelukkig kunt maken? Accepteer de grenzen die de situatie je geeft en geniet van het aangename hiervan.

Stap 2: aandacht voor het moment zelf. Schakel je automatische piloot eens uit door rustig ademend de omgeving in je op te nemen.

Stap 3: als je tòch met je ademhaling bezig gaat, doe dat dan eens heel bewust. Rustig door de neus inademen, eens even vasthouden en daarna weer rustig door de neus uitademen.

Stap 4: welke emoties voel je op dit moment? Onderzoek welke negatieve emoties je herkent en bekijk ze van de andere kant door ze om te buigen naar positieve gevoelens.

Stap 5: zorg voor je zelf. Dat wil zeggen dat je iets gaat doen waar je blij van wordt, gegeven de beperkingen van de situatie waarin je je bevindt.

Deze stappen volgend kwam ik geheel tot rust in het besneeuwde heuvel landschap waar zelden of nooit sneeuw valt en kon ik mij neerleggen bij het feit dat ik daar zat en genoot met volle teugen van een paar extra dagen die ik met een gerust hart ‘vakantie’ kon noemen.

Na twee dagen begon de sneeuw te smelten, gingen de belangrijkste wegen weer open en kon ik – met behulp van een tractor – naar de openbare weg gesleept worden om mijn thuisreis alsnog te aanvaargen.

En ik merkte dat die thuisreis een stuk relaxter was dan de heenreis.